Nieuw jeugdboek van Katrien Van Hecke (jg. 1982)

Ahatani en het geheim van het oudste verhaal is het vijfde jeugdboek van Katrien Van Hecke.
Het is een historische thriller, bestemd voor jongeren van 11 à 14 jaar.
Ur, 2250 jaar voor onze tijdrekening. Ahatani is het tempelslaafje van de hogepriesteres. Bij toeval is hij getuige van een geheime samenkomst. Het heeft er alle schijn van dat er een bizar complot tegen de hogepriesteres gesmeed wordt. Tijdens iedere samenkomst vertelt een raadselachtige verteller een stukje van het Gilgamesjverhaal. Dat de samenzweerders het op de hogepriesteres gemunt hebben, stemt Ahatani bepaald vrolijk: zijn meesteres is immers een bazig mens. Maar als er een aanslag op zijn vriendin Sirru gepleegd wordt, vergaat hem het lachen. Om zijn vriendin te redden, denkt Ahatani, moet hij er achter zien te komen wie in het complot zit. Op zijn zoektocht raakt hij verzeild op zee, op de tempeltoren, bij een schrijfschool, in het leger, bij dijkwerken. Wat hij onderneemt, is niet zonder gevaar.
Ahatani en het geheim van het oudste verhaal is een psychologische roman over opgroeien en vriendschap. Wat Ahatani voortdrijft, is zijn vriendschap voor zijn vriendin Sirru. Zijn avonturen en Sirru’s andere kijk op de dingen (zoals het ijzeren karakter van de hogepriesteres bijvoorbeeld) maken hem rijper.
De roman speelt zich 4250 jaar geleden af in Ur, een stadstaat in Mesopotamië. We maken er het dagelijkse leven mee: het reilen en zeilen in de tempels, rond de ziggoerat en in de stad. We komen meer te weten over de sociale structuren, het schrijven op kleitabletten, de politieke machtsverhoudingen tussen de koning, de hogepriesteres en de priesters, de godenwereld, de astrologische waarnemingen, de contacten met andere stadstaten. We beleven interessante tijden: de overgang van de Sumerische naar de Akkadische cultuur.
In de intro van het boek ligt een link met het huidige Irak. De intro is gebaseerd op jeugdherinneringen van een Irakees die intussen in België woont. Het zal lezers niet ontgaan dat in een land dat nu ten onder lijkt te gaan aan oorlog en bomaanslagen, de beschaving is ontstaan.
Het Gilgamesjverhaal, een van de oudste verhalen van de wereldliteratuur, zit verweven in de roman. Het verhaal is op jongerenmaat hertaald. In het boek brengt een verteller dat Gilgamesjverhaal en hij gebruikt het als ideologisch en politiek machtsmiddel. Het boek toont aan hoe een verhaal het bewustzijn van mensen kan beïnvloeden. Joseph Campbell zei het al: er bestaat geen religie zonder verhalen.
De roman is opgebouwd rond de historische figuur van hogepriesteres Enheduanna, zonder twijfel één van de belangrijkste vrouwen uit de wereldgeschiedenis: ze was de eerste bij naam gekende auteur. Ze schreef uitzonderlijk mooie en originele tempelliederen, opgedragen aan de godin Inanna. Honderden jaren na haar dood werden haar liederen nog steeds gekopieerd om ze te laten horen in de tempels en tot voorbeeld te dienen voor jonge dichters. Als hogepriesteres en dochter van koning Sargon beschikte Enheduanna over veel macht, wat haar niet meteen geliefd maakte. Maar macht hoeft niet vies te zijn. Je kunt er heel wat mee realiseren, wat Enheduanna ook deed.

Naar aanleiding van het verschijnen van deze roman heeft Katrien Van Hecke ook een vertelversie van het Gilgamesjverhaal gemaakt. Ze geeft immers ook lezingen en workshops over literatuur voor culturele centra, sociaal-culturele verenigingen, vormingsinstellingen, bibliotheken. Ze vertelt en geeft workshops aan kinderen.
Haar vorige historische jeugdroman Joan het heksenkind was genomineerd voor de Kinder- en Jeugdjury.
Een uitgave van Lannoo, 2010.
www.katrienvanhecke.be

Comments are closed.