In Big business met nazi-Duitsland legt dr. Jacques R. Pauwels uit hoe Amerika’s big business verslaafd raakte aan oorlog, en dat tot op de dag van vandaag gebleven is.
Big business in nazi-Duitsland Hitler kwam aan de macht dankzij de steun van de traditionele elites, vooral die van de grote industriëlen en bankiers. Duitslands big business werkte nauw samen met Hitlers regime en profiteerde van zijn oorlogspolitiek. Ook in andere landen snakte big business naar de komst van een ‘sterke man’. In Frankrijk bijvoorbeeld, in België en in Nederland. En ook in de Verenigde Staten, waar de grote bedrijven dankzij Hitler grof geld verdienden met de export van brandstof en rubber naar nazi-Duitsland. Nog meer winst leverden hun filialen in Duitsland zelf, zoals de Fordfabriek in Keulen, waar oorlogsmaterieel voor de nazi’s werd geproduceerd. De bedrijfsleiders hadden al snel door dat nog meer geld verdiend kon worden door leveringen aan álle oorlogvoerende landen, inclusief Engeland en de Sovjet-Unie. Oorlog betekende winst, van welke kant het geld ook kwam.

Uitgeverij EPO, 2009, 240 p. € 18,50. ISBN 9789064451294
Meer informatie